bertatih menuju ilahi...jommm!

bertatih menuju ilahi...jommm!

Isnin, 30 April 2012

Operation Theater..

Assalamualaikum...

Alhamdulilah..Allah masih mengurniakan kita kesihatan yang baik,walaupun ketika ana menulis artikel ini,keadaan kesihatan ana tidak mengizinkan..tapi Ana tetap nak share pengalaman ana ketika di dalam BILIK BEDAH/OPERATION THEATER..

1 bulan---> emm.relax la awai lgi...bukan turn saya kot yang naik

1 minggu--> emm..lambat lgi..nti la..

1 hari--> hmm? esok?..aduii..im not ready yet..T_T


Between OT and ICU, to be honest, I prefer to be in ICU! Don’t ask me why.. It’s just something I enjoy to do despite the heavy workload. It’s like a love-hate relationship I have between me and the ICU.. Hahaha..


seriusly..OT buat saya takott...T_T ..hahah

melangkah sahaja di bilik ini..

rasa nak patah balik pun ada.haha (kelakar),dalam hati dah beribu suara da berbisik.tapi fikir sejenak mengapa aku harus ke sini? jadi..yesss i have look forward.melangkah sahaja di pintu sensor ini,hanya ayat penenang hati dan wajah-wajah orang yg di sayangi yg terpancul di buat fikiran.Alhamdulilah..hati semakin yakin.

kami di beri taklimat oleh sister dan di minta untuk menukar pakaian OT di bilik persalinan kakitangan, 1 set dari hujung rambut sampai la hujung kaki memakai pakaian berwarna BIRU yang tertulis label kegunaan hospital sahaja dan 

kasut ini---------->>

jgn pelik ya..ni bkn untuk pergi shopping"..tapi ni la officially kasut yang digunakan dalam bilik pembedahan..sebab apa?saya pun x sempat tnya kenapa kasut ini di pilih..hehe.


kami di arah untuk memasuki bilik scrub mengikut prosedur dan memasuki bilik yang teramat la sejuk ..meremang bulu roma ana..pintu itu di beri nama pintu "INDUKSI"


Ok! bila melangkah masuk melalui pintu induksi dgn lafaz Bismillah dan hati yang tenang..ana lihat di sebelah kiri ada satu white board yang tertulis

butir pesakit dan butir2 team dari surgeon,anesthesiogist,scrub nurse,Ma,circulating nurse,nurse,ppk dan len2.dan team2 OT sedang sibuk ke hulur ke hilir menyediakan peralatan n etc.

tepat jam 8am,patient telah pun di beri ubat bius (Local Anesthetic) dan stage by stage surgeon potong,toreh,kerat n mcm2 lagi.ana hanya melihat di tv yg di sediakan sambil memegang nota kecil untuk sebarang maklumat penting,bila tgk muka surgeon sangat2 la serius ingtkan kut ada bagi sedikit info,tapi diam seribu bahasa,mugkin beliau sedang fokus..:).tetapi ad seorang nurse ni yg terpekik terlolong,rase nak sumbat Gauze je dalam mulut dia.hehe.Aduii ingt pasar malam ke...tapi bila tengok dalam bab kerja..macam nurse tu pulak yang surgeon dan surgeon pulak yang  asist nurse..hahaha.


Setelah 3 jam pembedahan itu berjalan..dan 3 jam itu juga ana berdiri macam robot,dengan menahan kelaparn..naik kebas segala urat2 kaki.dengan keadaan suhu yang sejuk,tapi pelik jugak hanya ana dan rakan sahaja yang rasa seperti nak beku..team yang len relax je? kulit apa ya mereka ni..hehe..mungkin mereka sudah biasa.mana tak nya hari2 duk dalam operation room..kulit pun boleh jadi kebal.hehe

dalam masa 5 jam,sudah 3 kali ana keluar masuk dari bilik bedah disebabkan tidak tahan dalam keadaan sejuk ,sempat lagi pergi pantri minum air panas..haiyaa..mungkin team OT sudah terbiasa dengan tingkah laku student medic yang pertama kali menjejakkan kaki di bilik ini..mereka hanya tersenyum melihat kelakuan kami yang agak kelakar..haha."nasib baik pakai mask so,diorang x kenal la sapa kami"hehe

Dalam hati terfikir,dalam berjam2 mereka duduk di bilik ot,dan hari2 berkampung dalam bilik ni,ketika mereka sedang melakukan prosedure,terdengar bunyi talifon di bilik persalinan tetapi mereka sedang sibuk menjalankan tanggungjawab di dalam..siapakah yang menelefon mereka kn?mungkin ada perkara penting atau orang terpenting..hmmm..tapi apakan daya..hanya berserah segalanya dipermudahkan...dan siapa kata jadi sebahagian di antara mereka ini senang??

kalau x kuat..jujur ana cakap,dari pada membuang masa,tenaga dan wang ringgit.beter cabut lari..hehe.."quit"..bukan untuk menjatuhkan semangat kalian tapi sebelum memilih profession ini,kalian harus membuat keputusan seperti menentukan hidup dan mati..

kalian sanggup terima call x kira pukul berapa/tgh malam ketika di buai mimpi?
kalian sanggup di marah/di herdik depan patient sebb kita tak ingat atau tdk thu apa yang di soalkn oleh prof atau doctor pakar?
kalian sanggup revise balik note yang kalian study dalam masa 5 thun tu dalam mase 1 jam?
kalian sanggup stay di hospital "ON cll " 24H?
kalian sanggup x dapat balik raya?
kalian sanggup kalau cuti kalian di tarik balik kerana menggantikan rakan sekerja?
kalian sanggup mengorban masa bersama keluarga?
kalian sanggup mengorbankan waktu sosial kalian yang hanya mungkin ada 30% itu?

jika kalian redha dan sanggup..terukan lah perjuangan kalian hingga ke titisan darah terakhir..
segalanya pengorbanan kalian yang di lakukan dengan ikhlas..pasti akan mendapat ganjaranya kelak :)

ok! 6 jam telh berlalu..selesai segala proses dari A sampailah proses menjahit..
pesakit di pindahkan ke unit pemerhatian.Alhamdulilah operation berjaya dengan izinNYA..

sewaktu selesai operation..surgeon sempat berikn kata2 azimat..
"ini bukan yg terakhir untuk kamu..tapi ini ad permulaan untuk kamu"

buka mata..buka hati dan perhati..GD LUCK
Assalamulaikum...:)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan